اوباما و معضل فلسطین ٬ در حاشیه درخواست نماینده فلسطین برای تشکیل کشور مستقل در اجلاس سازمان ملل

سعيد صالحى نيا
salehinia@aol.com

 

مقدمه:

سرانجام،محمود عباس، نماینده دولت "خودگردان فلسطین" درخواست رسمی دولتش را برای برسمیت شناخته شدن بعنوان کشور مستقل، تسلیم رئیس سازمان ملل کرد و در اجلاس عمومی این سازمان هم سخنرانی کرد. این واقعه به جهت سمبلیک واقعه بسیار مهمی بود و توجه جهانیانرا بار دیگر به معضل فلسطین جلب کرد. در حالیکه چندین ماه است که سونامی انقلابهای خاورمیانه ، جغرافی سیاسی دنیا را دارد تغییر می دهد و گفتمان انسانگرا راهش را به اروپا و آمریکا می گشاید، در بستر بحران بسیار عمیق و غیر قابل مهار سرمایه داری، تسلیم درخواستی این چنین، بیش از تلاش برای ساختن یک کشور است! اینرا همه طرفهای این دعوا متوجه شده اند. شورای امنیت سازمان ملل قرار است در همین روز دوشنبه یعنی 26 سپتامبر رای گیری در مورد رسمی شدن کشور فلسطین را انجام دهدو این در حالیست که حکومت اوباما از همین الان اعلام کرده که این قطهنامه را وتو خواهد کرد!

اکثریت نمایندگیهای دولتهای عضو سازمان ملل هم طبق نظر سنجی خواهان به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و دادن کرسی نمایندگی به این مردم هستند. در آنسو، نتانیاهو رسما اعلام کرد که او اینبار در اجلاس عمومی سازمان ملل ، تنها تر از همیشه است! "استدلال " او برای مخالفت با این درخواست این بود که "اول باید حماس" از قدرت سیاسی فلسطینیها بیرون برود تا بشود باب مذاکره در مورد تشکیل دولت فلسطین باز گردد". نتانیاهو اعلام کرد که چون حماس اساسا کشور اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، حکومتش نمی تواند ریسک کند و با چنین دولتی برای تشکیل کشور فلسطین به توافق برسد.

اینها را داشته باشید تا ببینیم جناب اوباما در این داستان کجا ایستاد:

(1)اوباما و معضل هایش

بیش از دو سال و نیم است که اوباما و تیمش قدرت ظاهری سیاسی را از گروه بوش تحویل گرفتند آنهم در بحرانی ترین شرایط اقتصادی آمریکا و جهان. بحران سراسری سرمایه از همان ابتدا داشت "حباب ترکان" راه می انداخت. اولها گفتند این حباب ترکان ناشی از بازی با کارتهای اعتباری است و زود تمام می شود! اما از همان ایتدا مشخص بود که ماجرا چیز دیگری است.موج از پس موج آمد و بیکاری و فقر و از دست دادن مسکنها همه گیر شد. ملیونها ساکن امریکا برای اولین بار ، سقوط طبقه متوسط را شاهد بودند. رویای آمریکائی رو به سقوط گذاشت. بیکاری مطلق به مرز 10 در صد رسید و بیکاری نسبی به رقم 17 در صد!. بیشتر هم از طبقه پائین ، از جوانها و سیاه ها قربانی گرفت. همه دروغهائی که اوباما و تیمش بلد بودند نتوانست چهره واقعیت را تغییر دهد. اوباما در بستر این بحران سراسری از سوی هیئت حاکمه آمریکا به جلو کشیده شده بود برای ماموریت ویژه ای. کاری که جمهوریخواهان نمی توانستند بکنند بدوش او افتاده بود. قرار بود بنام "تغییر" جامعه آمریکا را آماده سقوط اقتصادی کند. آمادگی یعنی پائین کشیدن سطح حقوقها، بیکارسازی و زمینه سازی برای دوران "سفت کردن کمربندها"!

تزریق ملیاردها دلار از بودجه حکومت آمریکا به کمپانیهای آمریکا به بهانه "ساختن شغل" ، ادامه سرمایه گذاری برای پنتاگون و لشگر کشی های جدید امپریالیستی، همه و همه با شعار "تغییر" انجام شد. بازنده اما ، طبقه کارگر بود که حمله به تمامی ابعاد زندگیش از جمله تشکلهای صنفیش را هم داشت تحمل می کرد.

معضلهای اوباما در داخل آمریکا بخشی از مشکلاتش بود! بحرانهای اقتصادی بدنبالشان امواج سونامی انقلابی در حاورمیانه را داشتند و سیاست خارجی آمریکا را به چالشی نوین کشاندند. اوباما در عرصه سیاست خارجی سیاستی متفاوت از بوش را برای کنترل اوضاع جهان اتخاذ کرد. صبر می کرد تا انقلابها به مرحله ماهوی تغییر برسند و آنموقع "اظهار همدلی" می کرد و بعدش در تجربه لیبی با "همکاری ناتو" بموقع وارد بازی شد تا بتواند مهار انقلاب لیبی را بدست بگیرد که هنوز درگیر است!

سپتامبر سال 2011 ، هنوز خبری از بهبود اوضاع در آمریکا نیست! خوش بین ترین کارشناسان تخمین می زنند که بحران کنونی اقتصادی تا دهسال دیگر ادامه یابد و رکود بازهم از طبقه متوسط قربانی بگیرد. در حال حاضر 14 ملیون نفر از نیروی کار آمریکا بیکار هستند. 46 ملیون نفر زیر سطح فقر زندگی می کنند و دولت آمریکا با بدهی نزدیک به 14 تریلیون دلار هر از چند گاه دچار "خطر ایست اقتصادی" بخاطر عدم تصویب بودجه می شود! جمهوریخواهان که درونشان حزبی جدید بنام حزب چائی تشکیل شده سر هر گردنه اوباما را مجبور می کنند بیشتر و بیشتر از بودجه حمایت اجتماعیش بزند. نمونه اش عدم تصویب بودجه طرح پر سر و صدای "بهداشت همگانی" بود که قرار بود نزدیک 30 ملیون نفر را زیر پوشش بیمه ببرد اما بودجه اش تصویب نکرده اند!

اینها فقط خلاصه ای ناقص است از وضعیتی که جامعه آمریکا باهاش درگیر است و "هدیه اوباما" تا بحال بجز تعدادی وعده و تعدادی بیشتر بهانه و ترور بن لادن و تلاش برای مهار انقلابهای خاورمیانه ، چیزی برای مردم آمریکا نداشته.

مردم آمریکا این روزها بیش از همه تاریخشان در مورد آینده خود نگرانند. خودکشی می کنند و دچار بیماریهای متعدد روانی می شوند. اینست درد بی درمانی که این رئیس جمهور "تغییر" مسئول تداومش هست در آمریکا!

محکم کردن کمربندها"!"

مدیای آمریکا مثل سی ان ان اینروزها بطور رسمی دارد به مردم آمریکا نحوه محکم کردن کمربندها را آموزش می دهد: می گویند برای بقا در شرایط موجود باید مردم بدهکار " در خانه های فامیلشان زندگی کنند" ، "برای همسایه هشان کار کنند تا کمی در آمد جانبی پیدا کنند"، "بروند دنبال شغل دوم"، "اتوموبیلهاشانرا با اتوموبیلهای ارزانتر معاوضه کنند"،......! اینها را دارند مرتب در رسانه ها تکرار می کنند و مخاطبینشان هم طبعا طبقه ای است که دارد مرتب فقیرتر می شود و به حاشیه کشیده می شود. دارند فرهنگ فقر را با پذیرش فقر همراه می کنند!

(2)شارلاتانیزم اوباما در برابر معضل فلسطین

از زمان بقدرت رسیدن، تمامی کارنامه سیاسی اوباما را دروغگوئی به مردم و بهانه اینکه "جمهوریخواهان نمی گذارند" اشغال کرده! هنوز او دارد روی این بهانه تراشیها روزهایش را می گذراند. ظاهرا ایشان وعده های "تغییر" را در زمان انتخاباتش در شرایط "همکاری جمهوریخواهان" داده بود! ابنها بازی بود و بازیست البته! اویاما قبل از ورودش به انتخابات ریاست جمهوری و دورانی کوتاه بعد از آن طبق سنت همه رئسای جمهور آمریکا به آستان بوسی کمپ صهیونیست مستقر در واشنگتن رفت و سرسپردگیش را به سیاستهای دولت اسرائیل رسما اعلام کرد. با اینکه مدتی با آنسوی دهانش به مغازله با کشورهای عرب و "مسلمانان" پرداخت، از حوزه واقعی دستور العملهای باندهای صهیونیستی هرگز نتوانست خارج شود. اجازه بدهید یک مورد بسیار مشخص را مثال بزنم:

الف: ماه می 2011:

در ماه می 2011 یعنی نزدیک 4 ماه پیش اوباما در یک سخنرانی از تشکیل کشور مستقل فلسطینی بامرزهای 1967 طبق قطعنامه سازمان ملل سخن گفت! در آنزمان او با بمباران راستهای طرفدار اسرائیل مواجه شد که او را به خیانت به اسرائیل متهم کردند! او در این سخنرانی تاکیید کرد که باید این کشور مستقل بالاخره در مجمع آینده سازمان ملل بمورد بحث گذاشته شود.(1)

ب: اعلام مواضع اوباما در سپتامبر 2011:

در حاشیه تشکیل مجمع عمومی سالانه سازمان ملل و اعلام دولت خودمختار فلسطین مبنی بر درخواست رسمی اعلام استقلال حکومت فلسطین، اوباما اعلام کرد که دولت آمریکا در کنار حکومت اسرائیل خواهد بود و درخواست تشکیل حکومت مستقل فلسطین را وتو خواهد کرد! اوباما اضافه کرد که " تشکیل حکومت مستقل فلسطین در حال حاضر نباید در دستور سازمان ملل قرار گیرد و فلسطینیها باید خودشان با اسرائیلیها مذاکره کنند"! (2)

خواننده ملاحظه می کند که اوباما همان خاتمی آمریکائیهاست! حرفی می زند و ولی فقیه او دهنه اش را می کشد و او در چشم بهم زدنی حرفش را "تغییر" می دهد! اگر او رئیس جمهور تغییر خودش را نامید همین نوع "تغییرها" منظورش بود!

(3)معضل فلسطین چگونه حل خواهد شد؟

معضل فلسطین بی تردید با موج انقلابها و خیزشهای منطفه ای و جهانی برای تحول کیفی مناسبات انسانی به جلو کشیده شده. این داستان فقط رفع "اشغال نظامی" یا تلاش برای ساختن یک کشور کنار دیگر کشورها نیست. حامیان نظم کنونی باید مقداری دیگر تحت فشار قرار گیرند تا مناسبات جدیدی که ناشی از فشار انقلابهاست را بپذیرند. مدت نه چندان زیادی نخواهد پائید که حکومت اسرائیل زیر فشار جنبشهای مطالباتی خودش خم خواهد شد. جنبش هویت انسانی در فلسطین باید تکلیف اسلام سیاسی را کامل روشن کند و از صحنه براند همانطور که انقلابهای خاورمیانه کردند. پائین کشیده شدن حماس و اسلامیها در رهبری سیاسی فلسطین در کنار پائین کشیده شدن باند فوق راست و ارتجاعی در اسرائیل توسط جنبش اعتراضی، زمینه واقعی برای چرخش نهائی را در منطقه خاورمیانه هموار خواهد کرد. حلقه دیگر اما سرنگونی رژیم اسلامی در ایرانست که بی تردید میخ تابوت اسلام سیاسی است. اینها عوامل تغییر کیفی وضعیت موجود در خاورمیانه هستند که در حال تحقق هم هستند. اینکه محمود عباس در این مقطع تاریخی درخواستش را روی میز رهبران سازمان ملل قرار داده خودش علامتی است از آماده شدن صحنه های بعدی!

تزلزلها و دروغها و حرف عوض کردنهای اوباما هم خودش حکمتی دارد! علامت تزلزل است نه علامت استحکام سیاسی! مثل الاکلنگ دارد بین فشار جنبشهای مردم و حکومتهای راست اسرائیل بالا و پائین می شود! اینها همه خیر است! هیچ رئیس جمهور آمریکا مثل این یکی بین زمین و هوا معلق نبوده! دنیای دیگری در حال زایش است. قدمش مبارک!

منابع دیگر:

(1)مواضع اوباما در ماه می 2011:

http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=221397

http://video.foxbusiness.com/v/952319785001/obama-on-palestine-political-blunder/

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/may/20/barack-obama-palestine-israel-palestinian-un

(2)مواضع اوباما درسپتامبر 2011

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/barackobama/8524532/Barack-Obama-Middle-East-speech-Palestinian-state-should-be-based-on-1967-borders.html

http://www.silobreaker.com/obama-warns-abbas-on-un-statehood-bid-palestinians-undetered-5_2264867932435644521

برسمیت شناسی دولت مستقل و متساوی الحقوق فلسطینی اولین گام در جهت رفع ستم تاریخی بر مردم فلسطین است حزب کمونیست کارگری ایران)

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/107-hezb/7843-1390-06-29-17-37-26.html

مصاحبه با حمید تقوایی: مساله فلسطین و فاکتور قدرت مردم

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/40-hamid-t/7892-1390-07-01-18-44-35.html

سعید صالحی نیا: در حاشیه گسترش امواج اعتراض در اسرائیل

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/7594-1390-05-21-09-34-28.html

سعید صالحی نیا: "سونامی" پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای آمریکا نشانه دیگری بر ورشکستگی دموکراسی در آمریکا

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/4580----qq--------------.html

شارلاتانیزم اوبامائی و بحران بهداشت و درمان در آمریکا – سعید صالحی نیا-12 سپتامبر 2009)

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m09/12-said.htm

اوبامائیزم و دنیای بعد از بوش- سعید صالحی نیا -11 آوریل2009

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m04/12-said.htm

در حاشیهیام نوروزی" جناب اوباما به رژیم اسلامی- سعید صالحی نیا -21 مارس 2009

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m03/20-said.htm

جهان بعد از جابجائی قدرت در آمریکا ،دورنمای رابطه رژیم اسلامی و وظایف کمونیستهای کارگری

(سعید صالحی نیا- 7 مارس 2009)

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m03/8-said.htm

افق بورژوازی برای سال 2009! سعید صالحی نیا – 10 ژانویه 2009

http://www.rowzane.com/m-e2009/e-m01/10-said.htm

آغازی بر پایان شارلاتانیزم بورژوائی در حاشیه مراسم تحویل حکومت به اوباما در آمریکا- (سعید صالحی نیا)

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m01/20-said.htm

دروغهای شروع کاراوباما و وظایف کمونیستهای کارگری!(سعید صالحی نیا)- 24 ژانویه 2009

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m01/24-said.htm

باج گیری تروریزم اسلامی در آستانه تغییر موازنه(سعید صالحی نیا)- 29 نوامبر 2008 قدرت در آمریکا

http://www.rowzane.com/0000_2008/e_m12/2-said.ht